Tidl. politisk behandling
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde og generalforsamling den 30. april 2025
Lovgrundlag: Vedtægter for Favrskov Spildevand A/S
Bestyrelsen skal i denne sag behandle årsrapporten for 2024
Selskabets revisor BDO vil på bestyrelsesmødet fremlægge årsrapporten.
Årsrapporten for 2024 fremgår af bilag.
Realiseret 2024 vs. Budget 2024 er vedlagt som bilag.
Årsregnskabet er revideret og godkendt af revisionsfirmaet BDO. Revisors konklusion er følgende:
” Vi har revideret årsregnskabet for Favrskov Spildevand A/S for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024, der omfatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse, noter og anvendt regnskabspraksis.
Årsregnskabet udarbejdes efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2024 samt af resultatet af selskabets aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.”
Revisionen har ingen bemærkninger til regnskabet.
Årets resultat for 2024 udgør et resultat før skat på 5,8 mio. kr. mod et underskud før skat i 2023 på -0,9 mio. kr.
Årets resultat for 2024 efter skat udgør +6,5 mio. kr. mod et underskud på -0,3 mio. kr. en positiv udvikling på +6,9 mio. kr.
Stigningen i omsætningen på +7,8 mio.kr. til i alt kr. 88,5 mio. kr. fra 80,7 mio. året før stammer primært fra stigning i de faste og variable bidrag på kr. 8,8 mio. kr., hvoraf 5,6 mio. kr. kan henføres til en takststigning, og en stigning i det fakturerede vandforbrug (vandmængde) på 3,2 mio. kr. Dette modsvares af vejvandingsbidrag, som er faldet med 0,3 mio. kr., og tilslutningsbidrag er faldet med 0,7 mio. kr. fra 2023 til 2024.
Produktions- og distributionsomkostninger er forøget med 2,1 mio. kr. til i alt 75,0 mio. kr.
Omkostninger til grønt vedligehold ved regnvandsbassiner er steget med 0,5 mio. kr., der har været udbud på opgaven, hvilket har givet en prisstigning, som afspejler den generelle prisudvikling siden sidste udbud, samtidig er der ændring i typen af vedligehold grundet hensyntagen til biodiversitet og der har været ekstra opgaver ifm. vedligehold i 2024.
Omkostninger til slambehandling og bortskaffelse er steget med 1,2 mio. kr., heraf vedrører 1,0 mio. kr. PFAS-slam, hvor der var oparbejdet et lager indtil der var mulighed for at bortskaffe med de nye krav til dette. Omkostninger til eksport af spildevand er steget med 0,4 mio. kr., heraf vedrører de 0,3 mio. kr. indsivning af uvedkommende vand, denne omkostning er kommet til efter ny leverandørkontrakt.
Administrationsomkostninger udgør i 2024 7,4 mio. kr., hvilket er en stigning på 0,2 mio. kr. ift. året før.
Andre driftsomkostninger udgør i 2024 0,8 mio. kr. mod 2,7 mio. kr. i 2023, disse omkostninger vedrører afgange af anlægsaktiver, som er 1,9 mio. kr. mindre i 2024 end i 2023.
Årets finansielle nettoindtægter udgør 0,6 mio. mod 1,1 mio. kr. i 2024, reduktionen på 0,5 mio. kr. stammer fra mindre kursreguleringer på værdipapirer.
Årets skat udgør 0,7 mio. kr. og består af regulering på udskudt skat, beløbet er derfor ikke til betaling.
Selskabets af- og nedskrivninger på anlægsaktiver udgør 44,6 mio. kr. og er faldet med 2,5 mio. kr. i forhold til 2023. Afskrivningerne er indregnet i produktions- og distributionsomkostningerne, mens afgange er indregnet i andre driftsomkostninger.
Selskabet er underlagt årsregnskabslovens regler såvel som et ”hvile-i-sig-selv”-princip, hvor indtægter over tid skal dække omkostninger til drift og investeringer for at drive en spildevandsforsyning.
Forskellen mellem de to opgørelsesmetoder er et negativt resultat jf. ”hvile-i-sig-selv” for 2024 på 0,5 mio. kr., mod et negativt resultat på 6,9 mio. kr. for 2023.
Forbedringen i resultatet for ”Hvile-i sig-selv”-princip ift. 2023 kan primært henføres til et noget lavere investeringsniveau der falder til 48,4 mio. kr. fra 53,7 mio. kr..
Den samlede økonomiske ramme for 2023 og 2024 for Favrskov Spildevand A/S er af Forsyningssekretariatet fastsat til i alt 186,1 mio. kr. i samlede indtægter.
Årets tab på debitorer (t.kr.) | 2024 | 2023 |
Reg. af hensætelse til tab på debitorer | -85 | -41 |
Tab på debitorer, realiseret | -39 | -24 |
Årets tab i alt | -124 | -65 |
Hensættelse til tab på debitorer (t.kr.) | 2024 | 2023 |
Hensættelse. 1. januar | -461 | -420 |
Årets reg. af hensættelser | -86 | -41 |
Hensættelse, 31. december | -547 | -461 |
Direktøren indstiller til Bestyrelsen:
Godkendt.
Der refereres ikke fra dette punkt.
Tidl. politisk behandling: Bestyrelsesmøde den 18. september 2024
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde den 30. april 2025
Lovgrundlag: Bestyrelsens forretningsorden
Bestyrelsen skal i denne sag tage stilling til overførsler af budgetter fra anlægsprojekter, som ikke blev færdiggjort i 2024. Herudover skal bestyrelsen behandle en tillægsbevilling på færdiggørelse af projekter i Gerning og i Svenstrup.
Der er udfordringer med at få udledningstilladelser på grund af ny lovgivning på området. Det betyder, at vores myndighed er usikker på, hvilke krav, der skal stilles i forbindelse med udledningstilladelserne – herunder hvilke analyser, der evt. skal laves i vandløb. Det er lige nu et problem i hele Danmark.
Overførsel af uforbrugte midler på anlægsprojekter
Separering - Hadsten
Der er et mindre forbrug på ca. 1,2 mio. kr. i 2024. Beløbet overføres ikke til 2025, da det vurderes, at planlagte projekter og planlægningsopgaver kan holdes indenfor nuværende budget 2025 for Hadsten.
Uvedkommende vand
Der er et mindre forbrug på 0,3 mio. kr. i 2024. Beløbet overføres til 2025, da behovet for tætning af ledninger er stort.
V. Velling – separatkloakering
Der er et mindre forbrug på 5,02 mio kr. i 2024. Beløbet overføres til 2025 til færdiggørelse af separering af V. Velling.
Hvorslev By - separatkloakering
Der er et mindre forbrug på 1 mio. kr. i 2024. Beløbet overføres ikke til 2025, da anlægsarbejdet er færdig for 2025 og næste etape udføres i 2026 og 2027. Her medtages beløb ved budgetlægning 2026.
Afskærende ledning fra Voldum til Hadbjerg
Der er et mindre forbrug på 1 mio. kr. i 2024. Beløbet overføres ikke til 2025 da der allerede er afsat et beløb på 8,5 mio. kr. i 2025. Her forventes dog kun et forbrug på 1-2 mio. kr. til projektering, miljøvurdering og ekspropriation. Det er netop afgjort, at nedlægning af Voldum renseanlæg ikke kræver en ny udledningstilladelse på Hadsten renseanlæg. Det betyder, at der vi kan igangsætte forberedelse til ekspropriation og miljøvurdering af projekt for afskærende ledning i år. Det er dog tvivlsomt, at anlægsarbejdet kan udføres før i 2026.
Separatkloakering af Laurbjerg - Kongstrup
Der er et mindre forbrug på 0,7 mio. kr. i 2024. Der overføres 0,3 mio. kr. til 2025 til færdiggørelses af projektet.
Strømpeforing iht. rammeaftale
Der er et mindre forbrug på 0,3 mio. kr. i 2024. Beløbet overføres til 2025, idet et planlagt foringsprojekt i Hadsten måtte udskydes til 2025.
Renovering af regnvandsbassiner 2024
Der var afsat 1,5 mio. i 2024 til renovering af regnvandsbassiner. Der er et mindre forbrug på 0,8 mio. kr. i 2024, hvilket bl.a. skyldes længere myndighedsbehandling end forventet og dårlige vejrforhold til udførelse. De 0,8 mio. kr. overføres til 2025 bl.a. til udførelse af sandfang i Rønbæksøen i Hinnerup.
Renseanlæg
Indløbspumpestation i Hinnerup blev ikke udført i 2024. Der har været udfordringer med grundvand og samtidig stoppede projektlederen på opgaven hos Favrskov Forsyning. Arbejdet skal udføres i 2025, og der søges overført 0,5 mio. kr. til at løse opgaven.
Der søges overført 1,4 mio. kr. pga. mindreforbrug på renseanlæg til udførelse af arbejder iht. Strukturplan.
Merforbrug på anlægsprojekter, der afsluttes i 2025
Svenstrup
Der har været et merforbrug i Svenstrup i 2024 på ca. 0,9 mio. kr. Merforbruget skyldes, at en boring af ledning i Viborgvej, kunne ikke udføres, som planlagt. Det medførte, at en delstrækning måtte opgraves i juni 2024. Herved blev gravearbejdet væsentlig dyrere. Derudover er der en merpris til udlægning af asfalt og afstribning, da arealet, der skulle reetableres efter gravearbejdet, blev væsentligt større end forventet i foråret 2024.
Gerning
Arbejdet i Gerning er afsluttet. Der var afsat 14,2 mio. kr. Det samlede forbrug blev 14,95 mio. kr. Det er en overskridelse på 0,75 mio. kr. Merforbruget er opstået på grund af nødvendige ændringer omkring pumpestationen samt merudgift til asfaltarbejder.
Overførsel af uforbrugte midler på anlægsprojekter
Der ønskes overført samlet 8,6 mio. kr. fra 2024 – 2025 på anlægsprojekter (SAMLET SANERING).
Oprindeligt budget | Forecast 2024 | Forbrug 2024 | Restforbrug | Overførsel | |
Kloaksaneringer |
37.794 4.500 |
40.494 4.500 |
33.249 2.570 |
7.245 1.930 |
6.694 1.900 |
SAMLET SANERING Byggemodninger |
42.294 |
44.994 10.000 |
35.819 9.330 |
9.175 670 |
8.594 0 |
TOTAL | 52.294 | 54.994 | 45.149 | 9.845 | 8.594 |
Følgende restbudget på 6.694 t.kr. fra kloaksaneringsprojekter overføres til 2025:
Følgende restbudget på 1.900 t.kr. fra renseanlægsprojekter overføres til 2025:
Merforbrug på anlægsprojekter, der afsluttes i 2025
Der søges en samlet tillægsbevilling til det udførte arbejde i Svenstrup og Gerning på samlet 1,65 mio. kr.
Direktøren indstiller til Bestyrelsen:
Godkendt
.
Der refereres ikke fra dette punkt.
Tidl. politisk behandling
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde den 30. april 2025
Lovgrundlag
Forsyningsservice er et fælles serviceselskab, som løser en række opgaver og serviceydelser for ejerforsyninger indenfor områderne: arbejdsmiljø, GDPR, NIS2 samt indkøb og udbud.
Ændringer i ejerkredsen
Pr. 31. maj 2024 er Syddjurs Spildevand A/S udtrådt af ejerkredsen, og der er i den forbindelse lavet en ændring i aktieklasserne, således at alle tilbageværende aktionærer alle ejer A-aktier. Der er derudover foretaget en kapitalforhøjelse på 45.000 kr., således at selskabskapitalen er 500.000 kr.
Forsyningsservice er herefter ejet af 10 jyske forsyningsselskaber;
Favrskov Forsyning har en ejerandel på 10 % af Forsyningsservice.
Bestyrelsen skal i denne sag orienteres om årsrapport for 2024 for Forsyningsservice samt en samlet rapport over Forsyningsservice aktiviteter for 2024.
Årsregnskabet er revideret og godkendt af revisionsfirmaet PWC.
Revisors konklusion er følgende:
”Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2024 samt af resultatet af selskabets aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Vi har revideret årsregnskabet for Forsyningsservice A/S for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024, der omfatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og noter, herunder anvendt regnskabspraksis (”regnskabet”).
Revisionen har ingen bemærkninger til regnskabet.
Årets resultat er 0 kr. ligesom tidligere år.
Der er i vandsektorloven særlige bestemmelser for prissætningen i kommunalt ejede serviceselskaber. Disse skal levere ydelserne til kostpris. Vandsektorlovens bestemmelser går forud for skattereglernes bestemmelser om afregning til markedspris. Ledelsen i Forsyningsservice A/S har vurderet, at selskabet er omfattet af vandsektorlovens bestemmelser om kostpris. Til sikring af overholdelse af disse bestemmelser er der foretaget en slutfakturering pr. 31. december 2024, så årets resultat går i 0.
Omkostningerne i Forsyningsservice er på 7,5 mio. kr. i 2024 mod 6,8 mio. kr. i 2023.
I løbet af 2024 har selskabet fået tilført yderligere ressourcer på udbud og indkøb. Ligeledes er der ansat en direktør i selskabet til at drive udviklingen heraf. Der er desuden udbudt et NIS2 forløb for de kapitalejere der har interesse heri. Ejerkredsen bag Forsyningsservice ønsker at udvide med yderligere ydelser, som kan understøtte arbejdet og professionaliseringen i ejerselskaberne, da flere selskaber har tilvalgt ydelserne udbud og kontraktstyring.
Status på ydelser fra Forsyningsservice
Favrskov Forsyning aftager ydelserne udbud/indkøb/kontraktstyring, GDPR, NIS2, whistleblower og arbejdsmiljø fra Forsyningsservice. På alle områder er Favrskov Forsyning fokuseret på compliance ift. lovgivning, så lovgivning og retningslinjer på et givent område efterleves i en tilfredsstillende kvalitet.
Indkøb og udbud
Favrskov Forsyning kategoriseres i udbudssammenhæng som et offentligretlig organ, og er derfor underlagt lovgivning inden for indkøb af varer, tjenesteydelser og bygge-anlægsopgaver. De danske myndigheder har på området bestemt, at ovenstående forvaltes enten via Udbudslovens eller Tilbudslovens bestemmelser afhængig af indkøbets art og værdi.
Forsyningsservice hjælper med udbud efter udbudsloven og tilbudslovens bestemmelser. Herudover hjælper de med compliance overblik inden for området.
Indkøb og udbud i Forsyningsservice har i 2024 fokuseret på compliance, medarbejderopkvalificering og gennemførelse af udbudsopgaver. Kontraktstyring har rådgivet om aftalevilkår og administreret aftaler, hvilket bl.a. har bidraget til læring hos forsyningen.
Forsyningsservice har i 2024 gennemført følgende udbud, tilbudsindhentninger, optioner og markedsafprøvninger:
I 2024 er det totale forbrug for leverandører inkl. anlægsopgaver over 100.000 kr./år, ca. 123 mio. kr. Heraf er ca. 95% af forbruget sket med leverandører med kontrakt i henhold til lovgivningen. De sidste 5 % er sket med leverandører uden kontrakt. Heraf er der 4 leverandører over 300.000 kr.
Compsoil A/S – 1.592.612 kr.
Udbuddet af slamhåndtering gik om da der kun var en byder i første runde. I den mellemliggende periode fortsatte vi på de tidligere betingelser med den tidligere leverandør, Compsoil. Denne ydelse er blevet udbudt nu.
EHJ ENERGI & MILJØ A/S – 359.721 kr.
EHJ er blevet opkøbt af den nuværende leverandør, Marius Pedersen. I perioden maj-juni fik vi træ, sanitet og gips kørt til EHJ lokation og fik derfor regninger direkte fra dem. Det er ændret til at vi kun modtager afregning på fra den nuværende leverandør, uanset lokation.
FL Maskiner & Handel - 342.855kr.
Flere ydelser er blevet samlet ved denne leverandør og derfor er forbruget højere end tidligere. Der er startet et arbejde op med at få indhentet tilbud på ydelsen.
DANSK AQUAKEMI A/S – 328.224 kr.
Grundet en langvarig udbudsproces for polymer, har der været en periode uden kontrakt på ydelsen. Denne ydelse er blevet udbudt nu.
Arbejdsmiljø, GDPR, NIS 2 og øvrige ydelser
Der er gennemført arbejdsmiljørunderinger i administrationen og på udvalgte renseanlæg og genbrugspladser i samarbejde med Forsyningsservice.
Beredskabsplaner og NIS2 har været højt prioriterede opgaver i 2024
Favrskov Forsyning har i 2024 arbejdet med implementeringen af EU's NIS 2-direktiv, der har til formål at styrke sikkerheden og modstandsdygtigheden over for cyberangreb, og andre IT-relaterede sikkerhedstrusler inden for kritisk infrastruktur. Arbejdet indebåret en grundig gennemgang og opdatering af vores nuværende IT-sikkerhedssystemer og beredskabsplaner for at sikre, at de lever op til de nye og strengere krav, som direktivet stiller. Fokus har været på at identificere og beskytte kritiske systemer og data, samtidig med forbedring af egne evner til hurtigt at detektere, reagere på, og komme sig over potentielle sikkerhedshændelser.
Favrskov Forsyning har sammen med alle øvrige selskaber i Forsyningsservice indgået i et samlet NIS 2 compliance projekt, der afspejler forsyningernes forpligtelse til at sikre en robust og sikker forsyningsstruktur, der kan modstå fremtidige udfordringer.
Arbejdet med NIS2 fortsætter i 2025.
Favrskov Forsyning har i 2024 haft følgende andel af omkostningerne til Forsyningsservice:
Ydelse | 2024 | 2023 | Forskel |
---|---|---|---|
Udbud og indkøb | 769 | 755 | 14 |
GDPR | 151 | 145 | 6 |
Arbejdsmiljø og kemisk APV | 186 | 154 | 32 |
IT-sikkerhed (NIS2) - Awareness | 74 | 8 | 66 |
Webtilgængelighed | 14 | 15 | -1 |
I alt | 1.195 | 1.077 | 118 |
Arbejdsmiljøydelsen er steget i 2024. Hertil er implementering af NIS 2 igangsat i 2024. Reguleringen er først foretaget efter regnskabsafslutning, og er derfor først med i Favrskov Forsynings regnskab i 2025.
Direktøren indstiller til bestyrelsen:
Godkendt.
Der refereres ikke fra dette punkt.
Tidl. politisk behandling:
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde den 30. april 2025
Lovgrundlag: Bekendtgørelse om forbrugerindflydelse i vandselskaber
Bestyrelsen skal i denne sag behandle en tids- og procesplan for forbrugervalg til bestyrelsen. Herudover skal bestyrelsen også godkende de overordnede rammer for valget, som er fastlagt i et valgregulativ.
Ifølge Vandsektorloven med tilhørende bekendtgørelser skal der være forbrugerrepræsentation i vandselskabernes bestyrelser. Favrskov Spildevand A/S har i dag to repræsentanter i bestyrelsen.
Der vælges repræsentanter for en periode på 4 år. I henhold til vedtægterne skal der vælges to forbrugerrepræsentanter og op til fire suppleanter. Herved er der mulighed for at indkalde en suppleant, hvis en af de valgte forbrugerrepræsentanter udtræder af bestyrelsen.
Der er udarbejdet et udkast til valgregulativ, som fremgår i bilag. Der er ikke kommet ændringer til lovgivningen på området og valgregulativet er således det samme som i 2021.
Alle forbrugere, jf. definition i valgregulativet, har stemmeret, og der kan kun afgives én stemme pr. husstand/erhvervsvirksomhed. Enhver fysisk og myndig person er valgbar – uanset bopæl. Enhver forbruger kan være stiller, idet der dog kun kan være én stiller fra hver husstand/erhvervsvirksomhed. Kravet om stiller i valgregulativer er formindsket fra 10 stillere ved sidste forbrugervalg til 1, for at mindske forhindringer for kandidater ved opstilling.
Tids- og procesplan for forbrugervalg 2025
Oktober | Annoncering af valg og opfordring til opstilling |
Ultimo oktober | Informationsmøder for potentielle kandidater |
1. nov. - 25. nov. | Optsilling af kandidater |
26. nov. - 3. dec. | Kampagnemateriale kandidater |
3. dec. | Start valgperiode |
17. dec. | Slut valgperiode |
18. dec. | Offentliggørelse af valgresultat |
4. januar 2026 | Ekstraordinær generalforsamling |
Der afholdes valg i perioden 3. til 17. december, hvorefter valgresultatet offentliggøres. Det forventes, at der primo januar 2026 afholdes en ekstraordinær generalforsamling, hvor de valgte tiltræder.
Der vil blive informeret om valget på favrskovforsyning.dk, på sociale medier og i lokale medier. Det gælder også information om opstillede kandidater og valgresultat.
Der vedlægges i bilag et udkast til kommunikationsplan, som beskriver indsatsen for at fremme kandidatopstilling og valgdeltagelse. Planen anvender kanalerne: favrskovforsyning.dk, Facebook, annoncering i lokale aviser og pressemeddelelser. Derudover vil der blive afholdt 1-2 informationsmøder for potentielle kandidater.
Det samlede budget for valget er 75.000 kr., hvoraf 20.500 kr. anvendes til kommunikation og 54.500 kr. anvendes til valgsystemet.
Direktøren indstiller til bestyrelsen:
Godkendt
Tidl. politisk behandling: Budget godkendt den 18. september 2024
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde den 30. april 2025
Lovgrundlag: Bestyrelsens forretningsorden
Bestyrelsen skal behandle budgetopfølgningen for perioden 01.01.2025 til 28.02.2025 samt forventningerne for helåret 2025 for Favrskov Spildevand A/S.
Bestyrelsen skal særskilt behandle:
Perioderegnskab pr. 28. februar 2025 fremgår af bilag.
Resultatet før skat pr. 28. februar 2025 udgør 24,9 mio. kr., hvilket udgør en mindre afvigelse ift. budget på 0,7 mio. kr.
Resultatafvigelsen kan især henføres til omsætninger der afviger negativt med 1,1 mio. kr. - denne forventes realiseret i marts måned.
I årets første 2 måneder er der ingen væsentlige afvigelser på omkostningerne – der summeret afviger positivt med 0,4 mio. kr.
På baggrund af ovenstående samt tidspunktet på året fastholdes årets forecast.
Den summerede resultatopgørelse for spildevandsdriften for perioden udviser kun mindre afvigelser ift. budget ligesom den summerede resultatopgørelse for tømningsordninger har påvirkning af tidsmæssige forskydninger mellem tidspunktet for realisering af omkostninger og budgettidspunktet.
Resultatet for perioden udgør 24,6 mio. kr. mod budgettets 25,7 mio. kr. en negativ afvigelse der især hidhører fra periodens omsætning, der forventes at rette sig i løbet af marts 2025.
Balance
Forventningen til årets samlede investeringer fastholdes for nærværende.
Direktøren indstiller til Bestyrelsen:
Godkendt
Der refereres ikke fra dette punkt.
Ifølge Selskabsloven må medlemmer af bestyrelsen og direktører ikke videregive, hvad de under udøvelsen af deres hverv har fået kendskab til.
Bestyrelsen afslutter hvert bestyrelsesmøde med at tage aktivt stilling til, hvad der kan kommunikeres fra bestyrelsesmødet.
Direktøren indstiller til bestyrelsen:
Punkterne 2,4,6 og 9 afgøres lukkede. Øvrige punkter afgøres åbne
.