Tidl. politisk behandling: Budget godkendt den 18. september 2024
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde den 30. april 2025
Lovgrundlag: Bestyrelsens forretningsorden
Bestyrelsen skal behandle budgetopfølgningen for perioden 01.01.2025 til 28.02.2025, samt forventningerne for helåret 2025 for Favrskov Affald A/S.
Der er ikke korrektioner til det oprindelige budget, som fastholdes for 2025.
Perioderegnskab samt resultatopgørelse på ordninger pr. 28. februar 2025 fremgår af bilag.
Resultat før skat ultimo februar 2025 udgør 23,6 mio., hvilket er 0,9 mio. kr. mindre end budget. Afvigelsen kommer især fra en mindre realiseret omsætning end forventet.
Omsætningsafvigelsen udgør -1,1 mio. kr. svarende til en faktureringsprocent på ca. 93% mod en forventning på 100% af periodens forventede samlede omsætning.
Forholdet har affødt at selskabet har igangsat en nærmere analyse af forholdet med inddragelse af bl.a. antal afhentninger, antal afregninger, takst m.v. i hhv. budget og faktisk.
Afrapportering vil ske på næstkommende bestyrelsesmøde.
Omkostningerne for årets 2 første måneder afviger positivt med 0,1 mio. kr. der netto kan henføres til periodens afskrivninger på anlæg.
På baggrund af ovenstående samt tidspunktet på året fastholdes årets forecast.
Investeringer
Direktøren indstiller til Bestyrelsen:
Godkendt
Der refereres ikke fra dette punkt.
Tidl. politisk behandling: Bestyrelsesmøde den 20. september 2023
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde den 30. april 2025
Lovgrundlag: Bestyrelsens forretningsorden
Bestyrelsen skal i denne sag behandle overførsel af uforbrugte anlægsmidler fra 2024 til 2025.
Anlægsprojekter pr. 31.12.2024 for Favrskov Affald er opgjorte og er vedlagt som bilag til sagen.
Der er i 2024 anvendt 6,4 mio. kr. på anlægsprojekter, hvor der oprindelig er budgetteret med en sammenlagt anlægsinvestering 14,7-15,2 mio. kr.
For følgende projekter ønskes restbeløb overført til 2025:
Direktøren indstiller til Bestyrelsen:
Godkendt
Tidl. politisk behandling:
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde den 30. april 2025
Lovgrundlag: Bestyrelsens forretningsorden
Bestyrelsen skal i denne sag tage stilling til igangsætning af et skitseprojekt af den kommende genbrugsplads i ØST på en lokation ved Lynghøjvej, herunder projektets rammesætning og en inddragende proces for udformningen.
Desuden skal der tages stilling til nedsættelse af et byggeprogramudvalg, der skal bidrage til udformningen af byggeprogram og projektforslag. Det foreslås endvidere, at der nedsættes en politisk følgegruppe der, særligt i den indledende fase, skal medvirke til at sikre sammenhængen mellem lokalplanlægning og rammerne for det skitseprojekt, som udbydes i totalentreprise.
Bestyrelsen skal herudover tage stilling til entrepriseformen for det kommende byggeri.
Der nedsættes et byggeprogramudvalg med politisk repræsentation samt repræsentanter for ledere, medarbejdere, brugere og naboer.
Byggeprogramudvalget har følgende opgaver:
Det foreslås, at byggeprogramudvalget sammensættes på følgende måde:
Til udvalget tilknyttes en ekstern (bygherrerådgiver/totalrådgiver) i forbindelse med udformning og projektering og senere gennemførelse af byggeriet.
De forskellige lokale interessenter – brugere, naboer og medarbejdere – vil løbende blive inddraget i planlægningen. Det vil blandt andet ske i en række arbejdsgrupper, som giver input til byggeprogramudvalget.
Udbud i totalentreprise
For at sikre byggeriets tidsplan og have sikkerhed for leverancer og ansvarsfordeling anbefaler ledelsen, at udbuddet af byggeopgaven tilrettelægges med henblik på udbud i totalentreprise.
Her projekterer totalentreprenøren detailprojektet ud fra en kravspecifikation og har ansvar for alle delentrepriser. Totalentreprenøren varetager styringen af underentreprenører, så det undgås, at opgaverne falder mellem to entreprenører.
Byggeprogramudvalget fastlægger kravspecifikationen for projektet, og godkender valget af den endelige totalentreprenør.
Lokalsamfundet i Haldum inddrages i udformningen af området omkring genbrugspladsen. Der bliver gennem foreløbig to ideworkshops i april og maj 2025 skabt rum for ønsker og muligheder fra naboerne i forhold til anvendelse af bufferzonen mellem genbrugspladsen og Haldum by. Favrskov Kommune stiller med deres landdistriktskoordinator, der har et godt overblik over, hvordan og til hvad man kan søge fondsmidler.
Herudover vil kommende brugere af genbrugspladsen blive inddraget, så vi modtager brugernes input til hvordan vi laver en god genbrugsplads for alle. Input til delelementer fra brugerne vil blandet andet være input til
Forsyningens medarbejdere vil blive inddraget, så vi medtager input til optimal drift, detailindretning af forskellige elementer og servicering af kunderne på pladsen.
Resultatet af interessentinddragelse vil blive præsenteret for byggeprogramudvalget og indgå som grundlag for arbejdet med udvikling af det kommende byggeprojekt.
Direktøren indstiller til Bestyrelsen:
Godkendt
Der refereres ikke fra dette punkt.
Tidl. politisk behandling
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde og generalforsamling den 30. april 2025
Lovgrundlag: Vedtægter for Favrskov Affald A/S
Bestyrelsen skal i denne sag behandle årsrapporten for 2024
Selskabets revisor BDO vil på bestyrelsesmødet fremlægge årsrapporten.
Årsrapporten for 2024 fremgår af bilag.
Realiseret 2024 vs. Budget 2024 er vedlagt som bilag 1.
Årsregnskabet er revideret og godkendt af revisionsfirmaet BDO.
Revisors konklusion er følgende:
”Vi har revideret årsregnskabet for Favrskov Affald A/S for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024, der omfatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse, noter og anvendt regnskabspraksis.
Årsregnskabet udarbejdes efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2024 samt af resultatet af selskabets aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.”
Revisionen har ingen bemærkninger til regnskabet.
Favrskov Affald A/S skal følge et ”hvile i sig selv”-princip, der betyder, at indtægter og omkostninger skal balancere. Derfor udgør årets resultat kr. 0.
Udvikling i den akkumulerede over/underdækning på ordninger
Favrskov Affald A/S har ultimo 2024 en samlet overdækning på samtlige ordninger på 9,0 mio. kr., som således er forøget med 2,7 mio. kr. i året, hvilket fremgår skematisk nedenfor.
Overdækninger, saldo (t.kr.) | 2024 | 2025 |
1. januar | 9.010 | 6.718 |
Årets overdækning | 2.698 | 2.292 |
31. december | 11.708 | 9.010 |
Resultatet på de enkelte takstordninger fremgår nedenfor.
Overdækning / Underdækning på de enkelte ordninger (t.kr.) | Primo 2024 | Årets resultat "hvile i sig selv" | Ultimo 2024 |
Rest- og madaffald | 2.102 | 377 | 2.479 |
Pap, papir og tekstil | -601 | 277 | -324 |
Plast, glas samt mad- og drikkekartoner | -1.301 | 69 | -1.232 |
Miljøkasser | -57 | 561 | 504 |
Genbrugspladser | 9.078 | 1.354 | 10.432 |
Øvrige ordninger | -211 | 60 | -151 |
Overdækning / Underdækning, alle ordninger | 9.010 | 2.698 | 11.708 |
Overdækningen på Genbrugsplads-ordningen, forventes anvendt til den kommende ny genbrugsplads i ØST.
Udvikling i økonomiske forhold
Årets resultat for 2024 udgør et resultatør skat på 0,7 mio. kr. mod et resultat før skat i 2023 på 0,5 mio. kr.
Årets nettoomsætning består af året opkrævninger fratrukket årets overdækning.
t.kr. | R2024 | B2024 | 2023 |
Takstmæssige opkrævninger | 77.153 | 76.883 | 72.212 |
Takstmæssig overdækning | -2.698 | 0 | -1.892 |
Nettoomsætning i alt | 74.455 | 76.883 | 70.320 |
Stigningen i omsætningen i 2024 ift. 2023 hidrører fra justeringer på priser for visse af de 10 affaldsfraktioner samt en mindre stigning i genbrugspladsbenyttelse for erhverv – i alt udgør årets stigning 4,1 mio. kr. inkl. årets overdækninger på 2,7 mio. kr.
Årets produktionsomkostninger er steget med 2,9 mio. kr. fra 64,2 mio. kr. i 2023 til 67,1 mio. kr. i 2024.
Stigningen i produktionsomkostningerne er en konsekvens af indførslen af de ti fraktioner, hvor tømningsudgifterne er steget 1,1 mio. kr. i forhold til 2023, idet denne nu er 100 % implementeret, i 2023 forløb ordningen alene i 8 måneder. I den nye ordning tømmes 3 beholdere, mod tidligere 2 beholdere/sække.
Afskrivningerne netto er i 2024 forøget med 0,6 mio. bl.a. grundet beholderindkøb i 2023. Samtidig er omkostninger til affaldsbehandling på genbrugspladser steget med 1,2 mio. kr. – hvoraf behandling af asbest påvirker med ca. 1,0 mio. kr. mere end i 2023, svarende til 1.000 ton.
Administrationsomkostningerne udgør i 2024 5,5 mio. kr. mod 4,8 mio. kr. i 2023 – forskellen på netto 0,7 mio. kr. hidrører fra mindre tab på debitorer med 0,1 mio. kr. samt de fra Favrskov Forsyning anskaffede administrative ydelser herunder løn 0,2 mio. kr. I 2023 blev en del af selskabets lønomkostninger aktiveret ifm. indførsel af de nye fraktioner.
Årets finansielle omkostninger udgør netto 1,2 mio. kr. i 2024, hvilket er en stigning på 0,5 mio. kr. ift. 2023. Stigningen kommer primært fra finansieringsomkostninger på realkreditlån optaget i 2023 til anskaffelse af nye beholdere.
t.kr | R2024 | B2024 | 2023 |
Anlæg | 6.355 | 21.000 | 30.074 |
Direktøren indstiller til Bestyrelsen:
Godkendt.
Der refereres ikke fra dette punkt.
Der refereres ikke fra dette punkt.
Tidl. politisk behandling
Forventet sagsgang: Bestyrelsesmøde den 30. april 2025
Lovgrundlag
Forsyningsservice er et fælles serviceselskab, som løser en række opgaver og serviceydelser for ejerforsyninger indenfor områderne: arbejdsmiljø, GDPR, NIS2 samt indkøb og udbud.
Ændringer i ejerkredsen
Pr. 31. maj 2024 er Syddjurs Spildevand A/S udtrådt af ejerkredsen, og der er i den forbindelse lavet en ændring i aktieklasserne, således at alle tilbageværende aktionærer alle ejer A-aktier. Der er derudover foretaget en kapitalforhøjelse på 45.000 kr., således at selskabskapitalen er 500.000 kr.
Forsyningsservice er herefter ejet af 10 jyske forsyningsselskaber;
Favrskov Forsyning har en ejerandel på 10 % af Forsyningsservice.
Bestyrelsen skal i denne sag orienteres om årsrapport for 2024 for Forsyningsservice samt en samlet rapport over Forsyningsservice aktiviteter for 2024.
Årsregnskabet er revideret og godkendt af revisionsfirmaet PWC.
Revisors konklusion er følgende:
”Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2024 samt af resultatet af selskabets aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Vi har revideret årsregnskabet for Forsyningsservice A/S for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024, der omfatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og noter, herunder anvendt regnskabspraksis (”regnskabet”).
Revisionen har ingen bemærkninger til regnskabet.
Årets resultat er 0 kr. ligesom tidligere år.
Der er i vandsektorloven særlige bestemmelser for prissætningen i kommunalt ejede serviceselskaber. Disse skal levere ydelserne til kostpris. Vandsektorlovens bestemmelser går forud for skattereglernes bestemmelser om afregning til markedspris. Ledelsen i Forsyningsservice A/S har vurderet, at selskabet er omfattet af vandsektorlovens bestemmelser om kostpris. Til sikring af overholdelse af disse bestemmelser er der foretaget en slutfakturering pr. 31. december 2024, så årets resultat går i 0.
Omkostningerne i Forsyningsservice er på 7,5 mio. kr. i 2024 mod 6,8 mio. kr. i 2023.
I løbet af 2024 har selskabet fået tilført yderligere ressourcer på udbud og indkøb. Ligeledes er der ansat en direktør i selskabet til at drive udviklingen heraf. Der er desuden udbudt et NIS2 forløb for de kapitalejere der har interesse heri. Ejerkredsen bag Forsyningsservice ønsker at udvide med yderligere ydelser, som kan understøtte arbejdet og professionaliseringen i ejerselskaberne, da flere selskaber har tilvalgt ydelserne udbud og kontraktstyring.
Status på ydelser fra Forsyningsservice
Favrskov Forsyning aftager ydelserne udbud/indkøb/kontraktstyring, GDPR, NIS2, whistleblower og arbejdsmiljø fra Forsyningsservice. På alle områder er Favrskov Forsyning fokuseret på compliance ift. lovgivning, så lovgivning og retningslinjer på et givent område efterleves i en tilfredsstillende kvalitet.
Indkøb og udbud
Favrskov Forsyning kategoriseres i udbudssammenhæng som et offentligretlig organ, og er derfor underlagt lovgivning inden for indkøb af varer, tjenesteydelser og bygge-anlægsopgaver. De danske myndigheder har på området bestemt, at ovenstående forvaltes enten via Udbudslovens eller Tilbudslovens bestemmelser afhængig af indkøbets art og værdi.
Forsyningsservice hjælper med udbud efter udbudsloven og tilbudslovens bestemmelser. Herudover hjælper de med compliance overblik inden for området.
Indkøb og udbud i Forsyningsservice har i 2024 fokuseret på compliance, medarbejderopkvalificering og gennemførelse af udbudsopgaver. Kontraktstyring har rådgivet om aftalevilkår og administreret aftaler, hvilket bl.a. har bidraget til læring hos forsyningen.
Forsyningsservice har i 2024 gennemført følgende udbud, tilbudsindhentninger, optioner og markedsafprøvninger:
I 2024 er det totale forbrug for leverandører inkl. anlægsopgaver over 100.000 kr./år, ca. 123 mio. kr. Heraf er ca. 95% af forbruget sket med leverandører med kontrakt i henhold til lovgivningen. De sidste 5 % er sket med leverandører uden kontrakt. Heraf er der 4 leverandører over 300.000 kr.
Compsoil A/S – 1.592.612 kr.
Udbuddet af slamhåndtering gik om da der kun var en byder i første runde. I den mellemliggende periode fortsatte vi på de tidligere betingelser med den tidligere leverandør, Compsoil. Denne ydelse er blevet udbudt nu.
EHJ ENERGI & MILJØ A/S – 359.721 kr.
EHJ er blevet opkøbt af den nuværende leverandør, Marius Pedersen. I perioden maj-juni fik vi træ, sanitet og gips kørt til EHJ lokation og fik derfor regninger direkte fra dem. Det er ændret til at vi kun modtager afregning på fra den nuværende leverandør, uanset lokation.
FL Maskiner & Handel - 342.855kr.
Flere ydelser er blevet samlet ved denne leverandør og derfor er forbruget højere end tidligere. Der er startet et arbejde op med at få indhentet tilbud på ydelsen.
DANSK AQUAKEMI A/S – 328.224 kr.
Grundet en langvarig udbudsproces for polymer, har der været en periode uden kontrakt på ydelsen. Denne ydelse er blevet udbudt nu.
Arbejdsmiljø, GDPR, NIS 2 og øvrige ydelser
Der er gennemført arbejdsmiljørunderinger i administrationen og på udvalgte renseanlæg og genbrugspladser i samarbejde med Forsyningsservice.
Beredskabsplaner og NIS2 har været højt prioriterede opgaver i 2024
Favrskov Forsyning har i 2024 arbejdet med implementeringen af EU's NIS 2-direktiv, der har til formål at styrke sikkerheden og modstandsdygtigheden over for cyberangreb, og andre IT-relaterede sikkerhedstrusler inden for kritisk infrastruktur. Arbejdet indebåret en grundig gennemgang og opdatering af vores nuværende IT-sikkerhedssystemer og beredskabsplaner for at sikre, at de lever op til de nye og strengere krav, som direktivet stiller. Fokus har været på at identificere og beskytte kritiske systemer og data, samtidig med forbedring af egne evner til hurtigt at detektere, reagere på, og komme sig over potentielle sikkerhedshændelser.
Favrskov Forsyning har sammen med alle øvrige selskaber i Forsyningsservice indgået i et samlet NIS 2 compliance projekt, der afspejler forsyningernes forpligtelse til at sikre en robust og sikker forsyningsstruktur, der kan modstå fremtidige udfordringer.
Arbejdet med NIS2 fortsætter i 2025.
Favrskov Forsyning har i 2024 haft følgende andel af omkostningerne til Forsyningsservice:
Ydelse | 2024 | 2023 | Forskel |
---|---|---|---|
Udbud og indkøb | 769 | 755 | 14 |
GDPR | 151 | 145 | 6 |
Arbejdsmiljø og kemisk APV | 186 | 154 | 32 |
IT-sikkerhed (NIS2) - Awareness | 74 | 8 | 66 |
Webtilgængelighed | 14 | 15 | -1 |
I alt | 1.195 | 1.077 | 118 |
Arbejdsmiljøydelsen er steget i 2024. Hertil er implementering af NIS 2 igangsat i 2024. Reguleringen er først foretaget efter regnskabsafslutning, og er derfor først med i Favrskov Forsynings regnskab i 2025.
Direktøren indstiller til bestyrelsen:
Godkendt.
Der refereres ikke fra dette punkt.
Ifølge Selskabsloven må medlemmer af bestyrelsen og direktører ikke videregive, hvad de under udøvelsen af deres hverv har fået kendskab til.
Bestyrelsen afslutter hvert bestyrelsesmøde med at tage aktivt stilling til, hvad der kan kommunikeres fra bestyrelsesmødet.
Direktøren indstiller til bestyrelsen:
Punkt 2,5,7,8 og 10 afgøres lukkede – øvrige punkter afgøres lukkede
.